Sångtips 12: Regelbundet halsont!

Något jobbigt för oss som sjunger är att få ont i halsen för det kan totalt förstöra en arbetssituation. Alla vet hur det känns att ha ont i halsen, man vill helst inte svälja eller prata pga av smärtan. Tänk då att bli tvungen att SJUNGA med detta...inte roligt.

 

Många personer som väldigt ofta får halsfluss brukar operera bort sina halsmandlar och pga det slippa dessa infektioner till stor del. Jag har till och med haft en vän som hade så stora halsmandlar att hon lät väldigt "täppt" när hon sjöng, direkt efter operationen försvann dessa problem. Självklart ska man inte ta bort dem om det inte finns någon anledning men jag tycker däremot att man inte ska vara rätt för detta ingrep ifall det behövs.

 

Förändras rösten? Dina stämband förändras inte då det inte är dem man opererar däremot låter rösten ofta lite annorlunda ändå och det är inte så konstigt med tanke på att man då har fått större utrymme i halsen. Logiskt borde man nog få lite "fylligare" röst. Ifall någon upplevt denna situation annorlunda får ni gärna berätta om det!

 

Kram/Tess

 


Kommentarer
Postat av: FANTASYDINING-En blogg om temarestauranger & resor

Hoppas inte jag drabbas av halsont när jag ska till Karaoke palatsen i Tokyo om 2 veckor. Jag ska ju sjunga hela nätterna. Haha...



Förstår verkligen att det måste vara hemskt att behöva sjunga med halsont!

2012-03-20 @ 10:07:45
URL: http://www.fantasydining.com
Postat av: Rinki

Jag hade mycket halsproblem när jag var yngre, men som tur är så får jag det inte alls längre i princip, så jag håller tummarna för att det fortsätter, det är ju verkligen jobbigt.



Sv: Jag älskar också serier, jag började kolla på "The Secret Circle" men jag fastnade inte direkt. Smash kollar jag dock också på, den är bra, men väntar på att det ska hända lite dramatik också, typ att Karen får rollen istället om än för en stund.



Kram på dig

2012-03-21 @ 00:06:45
URL: http://rhulth.wordpress.com
Postat av: LIENE

Har aldrig haft behövt operera bort mina halsmandlar men jag har ständig ont i halsen, förutom då när det är 30 grader ute;)

2012-03-21 @ 15:10:28
URL: http://lienes.blogg.se/
Postat av: Tess Cameron

Skönt att du sluppit operara bort dem. Jag ska nog göra det till sommaren. Har halsfluss väldigt ofta =/

2012-03-23 @ 11:21:42
URL: http://www.tesscameron.blogg.set
Postat av: Elin Örneholm

Hellu snygging!

Kan du inte skriva lite sångövningar för att lära sig sjunga med magen å inte använda halsen? Eller skicka över till min mail? ;)

Ha de bäst!

Kraam

2012-03-23 @ 12:45:54
URL: http://elinorneholmsblog.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0