Moment 22

Då var det på tiden att man kommer tillbaka till verkligheten igen efter resan till Hollywood och sedan en lång weekend i Paris.

 

Ni som inte har så bra koll på musik branschen funkar så tänkte jag nu förklara lite smått hur svårt det är att lyckas som artist nu för tiden. Skivbolagen signar typ inga artister längre och förr i tiden var det skivbolagen som satte ihop sina artister med bra låtskrivare, fotografer, stylister osv för att få en bra produkt som dom vet säljer.

 

Nu signar dom i princip endast idol deltagare eller andra tv- personligheter , kända bloggare osv som redan är kända och dom vet att dom kan tjäna pengar på.

 

Så om man kommer till ett skivbolag nu så måste man ha en färdig produkt. Ett färdigt album, bilder osv så dom "köper in ideen" och då sätter skivbolaget sin logga på produkten och fixar reklam, lansering, spelningar och turne.

 

Problemet är att bolagen är sällan intresserade av att köpa in ens "product" om det inte är några riktigt bra låtskrivare som skrivit låtarna på ens album. För om det är en känd låtskrivare som skrivit en låt spelar radion låtarna automatiskt.

 

Så det man då behöver är grymma låtskrivare med "stora namn"....mmm men att få låtar av dom killarna kostar en förmögenhet. Och vart ska man få tag på dom pengarna om man inte har ett skivbolag som stöttar en? En låt från en sådan låtskrivare kostar nog mellan 100 000 - 300 000kr. Dom summorna har man inte så ofta på banken för att använda på vilket sätt man vill.

 

Så mitt problem är då alltså att jag har mycket bra låtskrivare som vill jobba med mig men jag har inte den ekonomiska möjligheten till detta. Man kan juh tycka att dom ska "hjälpa en" om dom nu "tror på en". men det funkar inte så längre. Allt handlar om pengar nu...varför ska dom ge en låt till mig istället för pink om jag inte har någon ekonomisk möjlighet att få ut låten på det sättet som krävs sen??? Album säljer inte längre då alla laddar ner från nätet...så det dom vill veta är att jag kommer få mycket uppträdanden och spelas mycket på radio. Och hur gör man det utan ett skivbolag eller pengar?

 

Jag har ett moment 22. Låtskrivarna vill jobba med mig....men då måste jag ha ekonomin...då pratar man med skivbolagen som säger att dom GÄRNA släpper ens låtar MEN första ska man spela in låtarna med dessa låtskrivare och SEDAN får man ett kontrakt. Då går jag tillbaka till låtskrivarna och säger att skivbolaget gärna ger ett kontrakt om jag har låtar med dem, men dom skriver på det EFTER låtarna spelats in...då svara dom" När det finns ett kontrakt (pengar) då börjar vi spela in"...och så går karusellen runt runt runt

 

Nu kanske ni förstår lite mera hur segt det känns ibland...men jag tänker inte ge upp ännu. Jag har en liten plan jag ska berätta om senare. Har ni några tips skriv gärna och berätta.

 

 

Nu ska jag lägga mig och sova och grubbla ännu mera på detta.

Natti natti

 

Kram/Tess

 

 


Kommentarer
Postat av: Johan

Detta du skriver om är verkligen sådant jag själv tänker på ofta, ja dagligen. Det är lätt att bli apatisk och ge upp eftersom allt känns SÅ svårt ibland. Men det finns nog andra sätt, tex om man lyckas få en superbra manager/artist-banbokare som tror på det man gör. Om man etablerar sig bland -publiken- som liveartist med bra låtar så borde ju ryktet sprida sig och bolagen bli intresserade då de känner till namnet.

2011-08-05 @ 00:59:55
URL: http://kanard.blogg.se/
Postat av: Tess Cameron

Ja johan du har nog helt rätt =D

2011-08-05 @ 23:51:46
URL: http://tesscameron.blogg.se/
Postat av: Mandy

vet exakt din sits !! man måste liksom ha någonting färdigt och ett gäng etablerade människor bakom sig som kan få ett finger in bland the 'majors'. skivbolag tjänar inte på att släppa skivor från nya artister på samma sätt längre. det är synd =( Jag brukar göra så med låtskrivare att jag samarbetat med dem och gör dem tjänster tillbaka om de skulle behöva en röst till en demo lr liknande - win win relation typ. xxx

2011-08-07 @ 15:58:58
URL: http://mandybeem.blogg.se/
Postat av: Tess Cameron

Hej Mandy! Jag har gjort sådana demo tjänester i flera år så jag vet precis vad du talar om. Hur går allt för dig ? Kramar

2011-08-07 @ 20:50:34
URL: http://tesscameron.blogg.se/
Postat av: Mandy

hej tess,



tack, saker och ting går framåt. blir ev. usa i början av nästa år. skapar mycket nu till ett album - förhoppningsvis fortsätter det gå bra. själv? såg du vart i hollywood, sjukt häftigt! xxxx

2011-08-10 @ 00:15:10
URL: http://mandybeem.blogg.se/
Postat av: Linda

Ja det är så orättvist att musikvärlden ser ut så. Jag och mitt band har gått runt som idioter både i Stockholm och i Göteborg med våra skivor. Dom tyckte att det var bra gjort och gillade det men som sagt...pengarna! Vi har även vart i kontakt med andra artister som gillar våran musik. Alla säger att vi kommer lyckas för att dom gillar det så skarpt men vad gör man när man inte är miljonär på kuppen?? ;) Men skam den som ger sig! Du har helt rätt inställning! Cheers /Linda Toni Grahn

2011-08-18 @ 12:10:41
URL: http://flikkelillus.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0